På Vesterbækhus gennemgår alle medarbejderne en efteruddannelse tilrettelagt af Susan Hart i Neuroaffektiv udviklingspsykologi.

Den neuroaffektive tilgang er en helhedsorienteret metode, der tager udgangspunkt i den nyeste viden om, hvordan hjernen fungerer, og hvordan vores følelser, adfærd og relationer er tæt forbundne. Denne tilgang er særligt nyttig i arbejdet med børn og unge, der har været udsat for svære oplevelser som traumer, omsorgssvigt eller vold, og som derfor kan have udfordringer med at regulere deres følelser og skabe trygge relationer.

Hvordan virker den neuroaffektive tilgang?

Hjernens udvikling er i høj grad formet af de oplevelser, vi har, og hvordan vi bliver mødt af de mennesker omkring os. Hos børn og unge, der har haft svære livserfaringer, kan hjernen have svært ved at skabe de nødvendige forbindelser mellem følelser, handlinger og tankemønstre. Dette kan føre til reaktioner, som kan virke umotiverede eller overdrevet, som for eksempel angst, vrede eller isolation.

Den neuroaffektive tilgang tager højde for dette og søger at skabe et trygt miljø, hvor børn og unge kan føle sig set og hørt, samtidig med at de lærer at forstå og regulere deres følelser. Det betyder, at vi arbejder med børnene og de unge på flere niveauer:

  1. Hjernens følelsesmæssige centre: Vi ved, at følelser styrer vores handlinger i høj grad. Når børn og unge bliver mødt med empati og forståelse, aktiveres de dele af hjernen, der hjælper med at bearbejde følelser og regulere reaktioner. Gennem anerkendelse og støtte skaber vi et miljø, der fremmer følelsesmæssig stabilitet og mod på at udforske nye måder at reagere på.

  2. Relationer som redskab: For børn og unge, der har oplevet svigt, er det svært at stole på voksne og andre børn. Derfor er relationen til de voksne i hjemmet eller institutionen helt central. Den neuroaffektive tilgang understøtter, at voksne skaber tryghed, nærvær og følelsesmæssig støtte. Børn og unge lærer, at de kan stole på, at deres følelser bliver forstået og respekteret, hvilket hjælper dem til at genopbygge deres tillid til andre.

  3. Kroppens rolle i følelsesreguleringen: Hjerne og krop er tæt forbundet, og vores følelsesmæssige reaktioner påvirker vores krop, ligesom kroppen kan påvirke vores følelser. Derfor arbejder vi også med at hjælpe børnene og de unge med at blive opmærksomme på deres kropslige reaktioner, f.eks. når de føler sig utrygge eller stressede. Dette kan ske gennem rolige, fysisk beroligende aktiviteter, som at gå ture, lave åndedrætsøvelser eller bruge kreative udtryksformer som kunst eller musik.

  4. Kontinuerlig støtte og læring: Den neuroaffektive tilgang er ikke en engangsbehandling, men en langsigtet proces. Vi hjælper børnene og de unge med at forstå deres følelser og reaktioner, så de gradvist kan lære at håndtere dem selv. Gennem tryghed og gentagen støtte får børnene mulighed for at opbygge nye, mere hensigtsmæssige måder at reagere på i udfordrende situationer.

Hvordan ser det ud i praksis?

I praksis betyder den neuroaffektive tilgang, at vi arbejder tæt sammen med børnene og de unge for at skabe et miljø, hvor de føler sig trygge og anerkendte. Voksne er ikke blot autoriteter, men også følelsernes guider, der støtter børnene i at forstå og regulere deres følelser. Det kan ske gennem daglige samtaler, aktiviteter og øvelser, der styrker følelsesmæssig bevidsthed og regulering.

For eksempel kan en voksen i en situation, hvor et barn bliver vredt, tage et skridt tilbage og anerkende barnets følelser ved at sige noget som: “Jeg kan se, at du er rigtig vred lige nu. Det er okay at være vred. Hvordan kan vi få det bedre?” Dette skaber en følelse af forståelse og kontrol, samtidig med at barnet lærer at få indsigt i og håndtere sin vrede.

Fordele ved den neuroaffektive tilgang:

  • Styrkelse af følelsernes regulering: Børn og unge lærer at forstå og regulere deres følelser på en sund måde.
  • Opbygning af tillid: Børn og unge, der har haft svære oplevelser, lærer at stole på voksne og opbygger sunde relationer.
  • Bedre sociale færdigheder: Gennem støtte til følelsesmæssig forståelse bliver børnene bedre til at kommunikere og skabe positive relationer med andre.
  • Individuel udvikling: Hver enkelt ung får mulighed for at udvikle sig i sit eget tempo og på sine egne præmisser.

Sammenfattende er den neuroaffektive tilgang en metode, der anerkender den stærke sammenhæng mellem følelser, hjerne og relationer, og som arbejder på at skabe et trygt og forstående miljø, hvor børn og unge kan udvikle sig følelsesmæssigt, socialt og personligt.

Kontakt os i dag

Vil du vide mere?

Finder du ikke nok informationer om din ønskede opgave her på vores hjemmeside, er du altid meget velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak og eventuelt et tilbud på opgaven.

Ring til os på telefon (+45) 96 94 40 41 eller send en mail til bm@kfumsoc.dk. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.

Privatliv
Det blå hus
Denne hjemmeside bruger cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse.

Informationerne bliver opbevaret i din browser og bruges bl.a. til at genkende dig hvis du besøger hjemmesiden igen. Det hjælper os også med at forstå hvilke sektioner på hjemmesiden du finder mest interessante og brugbare.

Nødvendige cookies
Nødvendige cookies bør altid være aktiveret så vi kan gemme dine cookie-indstillinger.

Hvis du deaktiverer denne cookie, vil vi ikke være i stand til at gemme dine præferencer. Det betyder at du skal acceptere eller afvise cookies hver gang du besøger denne hjemmeside.