En del af noget større (KFUM)
KFUM’S Sociale arbejds børne- og ungesyn
Formålet med KFUM’s sociale arbejds børne- og ungesyn
KFUM’s Sociale Arbejdes børne- og ungesyn er vores fælles fundament for, hvordan vi møder og forstår alle børn- og unge i vores tilbud og institutioner. Børne- og ungesynet skaber rød tråd og fælles bevidsthed på tværs af indsatser, hvor vi som voksne har ansvaret for at se, møde og inddrage børn og unge i deres egen udvikling.
Med et fælles børne- og ungesyn vil vi sikre sammenhængskraft og et fælles værdisæt, som skaber et arbejdsfællesskab på tværs af alle børne- og ungeinstitutioner og -tilbud i KFUM’s Sociale Arbejde.
Vores børne- og ungesyn har rødder i KFUM’s Sociale Arbejdes menneskesyn, FN’s børnekonvention, Den Styrkede Læreplan og Barnets Lov. Børne- og ungesynet har fødder, fordi vi følger med samtidens viden og forskning i relationsdannelse og social udvikling. Vi ser børn og unge som uendeligt værdifulde i egen ret og som personer, der udvikler sig i tæt samspil med deres betydningsfulde relationer.
KFUM’S sociale arbejdes børne- og ungesyn
Vores børne- og ungesyn har tre gensidigt forbundne hjørnesten, der skal forstås i sammenhæng
Alle børn og unge er skabt værdifulde
Alle børn og unge er unikke og fødes med store udviklingsmuligheder. Dette syn understøttes af det kristne menneske- og livssyn, hvor vi alle er unikke personligheder med uendelig værdi. Ethvert barn har derfor ret til at få taget deres perspektiv på eget liv alvorligt og blive mødt medmenneskeligt der, hvor de er, og hvorfra de kan støttes i deres udvikling.
Den voksne har ansvaret for at møde børn og unge på måder, der sikrer, at de udvikler sig og bliver til aktive deltagere og medskabere i deres egen trivsel, udvikling og læring. Det skal ske under hensyntagen til det enkelte barns kompetencer og livssituation.
Alle børn og unge er skabt til fællesskab
Alle børn og unge har krav på at indgå i meningsfulde, inkluderende og udviklende fællesskaber. I fællesskabet med voksne skal de opleve, at blive mødt ligeværdigt, forudsigeligt og med ydmyghed, nysgerrighed og omsorg for deres udviklingsniveau.
Den voksne har ansvaret for at stille relevante krav i en tryg og omsorgsfuld kontekst. Vi skal med hjerterum skabe stjernestunder og udviklende mødeøjeblikke, hvor barnet og den unge udvikler sig positivt i mødet med sin omverden.
Den voksne har ansvaret for at møde børn og unge på måder, der sikrer, at de gradvist bliver i stand til, med empati for andre og respekt for sig selv, at indgå i fællesskaber, der har relevans for deres udvikling. Det skal ske under hensyntagen til det enkelte barns behov og nærmeste udviklingszone.
Alle børn og unge ønsker at udvikle sig positivt
Alle børn og unge ønsker at mestre deres liv og blive så livsduelige, som deres forudsætninger tillader.
Den voksne har ansvaret for at vise og fokusere på, samt støtte og vejlede børn og unge i, hvilke styrker, færdigheder og kompetencer, de allerede besidder – og formidle, at disse har værdi.
Den voksne har tilsvarende ansvaret for at lytte, udvise empati og løbende inddrage børn og unge i, hvilke udviklingsmuligheder, de hver især har med afsæt i netop deres styrker, færdigheder og kompetencer.
Voksne har ansvaret for at støtte børn og unge i at overvinde barrierer og øge deres muligheder i og bidrag til samfundet, med udgangspunkt i deres baggrund og livssituation.
– FORDI VI SÆTTER SPORI HINANDENS HJERTER –
Kontakt os i dag
Vil du vide mere?
Finder du ikke nok informationer om din ønskede opgave her på vores hjemmeside, er du altid meget velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak og eventuelt et tilbud på opgaven.
Ring til os på telefon (+45) 96 94 40 41 eller send en mail til bm@kfumsoc.dk. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.